愛読書の印象
Impression of love reading
芥川龍之介
Ryunosuke Akutagawa
子供の時の愛読書は「西遊記」が第一である。
“Saiki” is the number one favorite book for children.
これ等は今日でも僕の愛読書である。
These are my favorite books even today.
比喩談としてこれほどの傑作は、西洋には一つもないであらうと思ふ。
I think that there is no such masterpiece in the West as a metaphor.
名高いバンヤンの「天路歴程」なども到底この「西遊記」の敵ではない。
The renowned Banyan's “Tenjiki” is not the enemy of this “Sayuki”.
それから「水滸伝」も愛読書の一つである。
Also, "Suikoden" is one of my favorite books.
これも今以て愛読してゐる。
I will read this as well.
一時は「水滸伝」の中の一百八人の豪傑の名前を悉く諳記してゐたことがある。
At one point, I once wrote the names of the 118 heroes in "Suikoden".
その時分でも押川春浪氏の冒険小説や何かよりもこの「水滸伝」だの「西遊記」だのといふ方が遥かに僕に面白かつた。
Even at that time, it was more interesting to me that it was this "Suikoden" or "Saiki" rather than Harunami Oshikawa's adventure novel.
中学へ入学前から徳富蘆花氏の「自然と人生」や樗牛の「平家雑感」や小島烏水氏の「日本山水論」を愛読した。
Before I entered junior high school, I loved reading Tokutomi Roka's “Nature and Life”, Higuchi's “Heike miscellaneous feelings” and Kojima Karasumizu's “Nihon Sansui Theory”.
同時に、夏目さんの「猫」や鏡花氏の「風流線」や緑雨の「あられ酒」を愛読した。
At the same time, I read Natsume-san's "cat", Kyoka's "wind line" and green rain "Areshu".
だから人の事は笑へない。
That's why people don't laugh.
僕にも「文章倶楽部」の「青年文士録」の中にあるやうな「トルストイ、坪内士行、大町桂月」時代があつた。
I also had the age of "Tolstoy, Shigeyuki Tsubouchi, Keizuki Omachi" in the "Young Bunshiroku" of the "Sentence Club".
中学を卒業してから色んな本を読んだけれども、特に愛読した本といふものはないが、概して云ふと、ワイルドとかゴーチエとかいふやうな絢爛とした小説が好きであつた。
I have read various books since I graduated from junior high school, but I haven't read any books in particular, but in general, I liked wild and Gautier and other lavish novels.
それは僕の気質からも来てゐるであらうけれども、一つは慥かに日本の自然主義的な小説に厭きた反動であらうと思ふ。
It may come from my disposition, but I think one of them is the reaction to the naturalistic novels of Japan.
ところが、高等学校を卒業する前後から、どういふものか趣味や物の見方に大きな曲折が起つて、前に言つたワイルドとかゴーチエとかといふ作家のものがひどくいやになつた。
However, before and after graduating from high school, there was a big bend in my hobbies and perspectives, and the things I mentioned before, such as Wild, Gautier, and Tofu authors, became terribly unpleasant.
ストリンドベルクなどに傾倒したのはこの頃である。
It was around this time that I fell in love with Strindberg.
その時分の僕の心持からいふと、ミケエロ・アンヂエロ風な力を持つてゐない芸術はすべて瓦礫のやうに感じられた。
From my heart's contention of that time, all the art that had a power like Michele Andiero was felt like rubble.
これは当時読んだ「ジヤンクリストフ」などの影響であつたらうと思ふ。
I think this will be influenced by the influence of "Jiyan Christoph" that I read at the time.
さういふ心持が大学を卒業する後までも続いたが、段々燃えるやうな力の崇拝もうすらいで、一年前から静かな力のある書物に最も心を惹かれるやうになつてゐる。
Saifu Mindō continued even after graduating from university, but I was worshiping the gradually burning spiritual power, and from a year ago, I was most attracted to the quiet power of books.
但、静かなと言つてもたゞ静かだけでも力のないものには余り興味がない。
However, even if I say quiet, I'm not very interested in things that are quiet but have no power.
スタンダールやメリメエや日本物で西鶴などの小説はこの点で今の僕には面白くもあり、又ためにもなる本である。
In this respect, novels such as Stendhal, Merimee, and Japanese-made Nishizuru are interesting and useful books for me at this point.
序ながら附け加へておくが、此間「ジヤンクリストフ」を出して読んで見たが、昔ほど感興が乗らなかつた。
First of all, I'm going to add it, but I read "Jiyan Christoph" this time and read it, but it was not as exciting as it used to be.
あの時分の本はだめなのかと思つたが、「アンナカレニナ」を出して二三章読んで見たら、これは昔のやうに有難い気がした。
I thought that book for that time was useless, but when I issued "Anna Karenina" and read a few chapters, I felt that this was thankful to the old days.
底本:「芥川龍之介全集 第六巻」岩波書店
Sokomoto: "Ryunosuke Akutagawa Complete Works Vol. 6" Iwanami Shoten
1996(平成8)年4月8日発行
Issued April 8, 1996
初出:「文章倶楽部 第5年第8号」
First appearance: "Sentence Club 5th year 8th"
1920(大正9)年8月1日発行
Issued August 1, 1920 (Taisho 9)
※初出誌に、顔写真と「曇天の水動かずよ芹の中」の句の筆跡写真と共に掲載された。
* It was published in the first magazine along with a photo of the face and a handwritten photo of the phrase "In the water in the cloudy weather, in the serpent".
入力:砂場清隆
Input: Kiyotaka Sunaba
校正:高柳典子
Calibration: Noriko Takayanagi
2006年2月21日作成
Created February 21, 2006
2006年4月5日修正
Modified on April 5, 2006
青空文庫作成ファイル:
File created by Aozora Bunko:
このファイルは、インターネットの図書館、青空文庫(http://www.aozora.gr.jp/)で作られました。
This file was created at the Aozora Bunko (http://www.aozora.gr.jp/), a library on the Internet.
入力、校正、制作にあたったのは、ボランティアの皆さんです。
Volunteers helped with the input, proofreading, and production.